Julhälsning

Published:

Julen närmar sig och många planerar och ser fram emot att åter få fira jul tillsammans. Vi, i denna del av världen, tänker på hur vi ska hinna med att handla julklappar, tillaga julmat och sedan hinna äta upp all mat som köpts in. Samtidigt finns det behövande människor i världen som undrar om de kan ge sina barn mat över huvud taget. Tänk så olika det ser ut och ändå är vi alla människor under samma himmel och vi bor alla på samma jord.

Många av oss har nog en tradition av att titta på Karl-Bertil Jonsson under julaftonskvällen. Karl-Bertil Jonsson är huvudpersonen i Tage Danielssons tankeväckande berättelse om en pojke som vill göra något riktigt bra av julen. Karl-Bertil arbetar extra på posten med paketsortering inför jul, när han plötsligt får en tanke. Inspirerad av Robin Hood börjar han sortera bort julklappar ställda till dem med höga inkomster och lägger dessa i en egen säck. Naturligtvis är denna handling i sig inte föredömlig och rätt på något vis, men jag vill lyfta något annat i berättelsen. På julaftonskväll söker han sedan upp dem som inte har någon att fira julen med. Utklädd till tomte lämnar han sedan ut paket i slumkvarteren med hjälp av en taxichaufför som kör honom dit. Tage Danielsson avslutar filmen med att säga:

Denna berättelse utspelar sig i en tid när man fortfarande firade jul med anledning av att Jesus fötts i ett stall i staden Betlehem i Judeen.

Karl-Bertil Jonssons jul är en berättelse där budskapet om att Jesus fötts till vår värld får vara i centrum och en påminnelse om att de allra flesta av oss kan göra något för någon. Låt oss komma ihåg de som är fattiga, ensamma, sjuka och sorgsna. Låt oss stanna upp och tänka efter om vi har någon i vår närhet som behöver ett telefonsamtal eller ett besök. Det lilla kan betyda så oerhört mycket.

BarnSamariten har haft som tradition att hjälpa fattiga familjer under julen, bland annat genom att dela ut matpaket och gåvor som kan ge långsiktig hjälp, såsom en get, ko eller symaskin. Vid våra förskolor och kriscenter förbereder personal och volontärer det traditionella julfirandet tillsammans med barnen. De läser julevangeliet och barnen får någon julklapp och de påminns om varför vi firar jul. Detta är en stor dag för både barn och medarbetare.

Jag vill avsluta denna julhälsning med att säga tack för att du är med och gör skillnad genom BarnSamariten, utan dig kan vi ingenting göra. Denna jul skickar vi med vår nya informationstidning. Det är en tidning som beskriver vårt hjälparbete och den kommer att delas ut på olika platser och i olika sammanhang under året som ligger framför. Vi är glada för alla företag som varit med och sponsrat tidningen och vi hoppas att den blir till uppmuntran för dig som är gåvogivare.

Infotidning.png

Önskar dig en riktigt God Jul!

Med varma hälsningar,

Britt-Marie Ström.jpg